lørdag den 20. september 2008

Maniitsoqs smalleste punkt

Så er der kommet flormelis på fjeldtoppene inde på fastlandet (første fotografi) og DMI varsler nattefrost ned til en 6-7 minusgrader. Jeg har tidligere været inde på hvad jeg mener om DMI, men alligevel må jeg nok se i øjnene at vinteren er lige om hjørnet. Det synes jeg på én måde er ganske hyggeligt, på én anden trist - men sådan er det jo. Dette bliver formentlig mit sidste indlæg i september, da jeg tager til Nuuk i 10 dage i morgen. Internetforbindelser er ikke lige noget man snubler over i Grønland, men hvem ved måske tager jeg fejl...
Før det bliver alt for vinteragtigt heroppe er her en stribe billeder fra en tur jeg var på i slutningen af august. Vandringen er indtegnet cirka midt på kortet og startede helt inde i den inderste krog af Atâfjorden, hvor jeg parkerede båden (og efterfølgende løb ind i problemer med tidevandet (fordi vandet løb ud), men det fandt jeg jo først ud af da jeg kom tilbage), og gik over på den modsatte side af Maniitsoq-øen til det inderste af Kangerdlukfjorden. Her er der vel 3 km fra den ene side til den anden og det synes de fleste formentlig lyder overkommeligt, til gengæld kan jeg love at det uafbrudt går op og ned - og derfor vil jeg nok fraråde at hvem som helst tager turen. Et ufremkommeligt, flot og fascinerende sted med en stor sø i midten og masser af lodrette klippevægge til alle sider. Billede 7 viser, vist nok, Manitsoq-øens næsthøjeste punkt, nemlig Kangerluup Qaqqaralaa med sine 415 meter - og så kunne jeg bare ikke lade være med at tænke på det triste i, at der på dette sted om kort tid givetvis befinder sig en stor vej (hvis de da ikke bygger en bro et andet sted), der skal føre et utal af mennesker og forsyninger ud til et projekteret aluminiumsmelteværk.































2 kommentarer:

Pipsen sagde ...

Ja, her er altså smukt...og tænk lige med ét, så blev det vinter :-)
God weekend
Knus fra Pia

Anonym sagde ...

väl värd att läsa. Jag hittade minnerpaamikpiusinnaasoq.blogspot.ru mycket informativ som jag har forskat en hel del nyligen på praktiska frågor som du pratar om ...