fredag den 25. juni 2010

Trist dag for pukkelhvalen

I dag er en trist dag for de grønlandske pukkelhvaler, idet der efter årelange tovtrækkerier nu er givet grønt lys for pukkelhvalsfangst på netop disse breddegrader - mere præcist 9 individer årligt i en 3-årig periode. Pukkelhvalen er den mest almindelige kystnære hval i Grønland, og er med sine op til 17 meter et fantastisk væsen. Dette har mangt en grønlandsbesøgende/turist oplevet på første hånd, og jeg har også vist en del billeder og skrift på disse sider. I forbindelse med dagens verdenspolitiske udvikling er sørgeligt og helt unødvendigt de ord som dukker op i min tankervirksomhed. Et kæmpe turistaktiv for Grønland risikerer at gå vasken, og i lidt mindre målestok er jeg sikker på at mine fremtidige møder med pukkelhvaler altid vil ske i dette faktums skygge. Apropos går mit sidste møde med en pukkelhval snart 2 måneder tilbage hvor jeg observerede 2 langt inde i Godthåbsfjorden. Set i relation til sidste års orgie af pukkelhvaler lige uden for vinduerne i Maniitsoq er det godt nok en stille sæson - eller måske aner pukkelhvalerne allerede uråd i forhold til ovennævnte... Billedet er fra sidste år i Maniitsoq.

1 kommentar:

Michael sagde ...

Jeg synes heller ikke at ord som udryddelsestruet, fredet og jagtkvote det er noget der kan nævnes i en sammenhæng. Uden at et ord som hykler kommer frem i hovedet på mig.
Internationalt kan det også koste nogle gevaldige øretæver, ikke kun i forhold til turisme... Det er jo set før, f.eks. i forbindelse med sælskind.
Ærgerligt at det er blevet sådan.