tirsdag den 22. april 2008

Ilddåb

Havde i dag min ilddåb som alene-kaptajn - en noget skræmmende oplevelse, ikke på grund af noget farligt eller hasarderet, blot fordi jeg er novice! Jeg blev frarådet at sejle udenhavns grundet blæst og det tog jeg selvfølgelig til efterretning. Men først kunne jeg ikke få skidtet startet og begyndte så samtidig at drive ud i havnen. Det var ikke helt smart, da jeg endnu ikke har fået årer (har dog købt forskellige nødblus, radio, svømmevest, med mere)! Fik via en fortøjet båd dog hevet mig tilbage i sidste øjeblik og fik også motoren startet og sat i gang. Herefter tog jeg mig en rundtur i havnen, imens jeg i sneglefamlende fart forsøgte at holde mig fri af andre både, sten samt ikke mindst havnekanten!!! Jeg siger tak til alle venlige bemærkninger uanset sprog og vink mod ret kurs - som nybegynder skal det dog siges at sejladsen i sig selv kræver rigelig koncentration. Fik i en eller anden form for halvpanik lagt båden til kajs i andet geled, tøjret og kom også hel og tørskoet i land... På dette tidspunkt følte jeg mig lidt som en klovn i cirkus, men tror nu nok det gik nogenlunde! Næste projekt bliver at få benzin på (hvor man skal sejle hen til en bestemt ponton, måske endda i trafik - lyder lidt uhyggeligt) og så selvfølgelig at komme uden for havnen!!!





3 kommentarer:

Dorte Vangsø Simonsen sagde ...

Kære Mikkel, hvor ser du fin ud i din nye båd.
Uden at skulle lyde alt for belærende så har jeg følgende råd til sikkerhed til søs:
1. sejl ikke alene ud her i starten.
2. Her i den første seson er det klogt at sejle efter en anden båd hvis skipper er stedskendt, så du lære nogle sikre ruter. Ikke langt fra byen er der nogle grimme skær der kan være ret farlige.
3. Anskaf dig en radio, evt bærbar.
4. Anskaf dig en lille GPS. Her kan du ligge ruter ind efterhånden som du har sejlet dem med en anden. Der kan være stor risiko for at blive fanget af fx. tåge om sommeren, her vil Gps'en kunne hjælpe dig sikkert hjem.
5. Hvis du ikke allerede har en god viden om vindforhold (fjordvind ect), tydning af tåge, skyer og vandvandforhold(herunder tidevand, så sæt dig ind.
6. og så en ekstra åre som du selv har været inde på. og som flemming siger en flydedragt.
Tobias vil sikkert hellere end gerne være dig behjælplig, (:
7. sidst men ikke mindst fortæl altid nogen hvornår du forventer at komme tilbage fra en sejltur.

Alt dette her er yderst vigtigt i det Grønlandske farvand, som ikke kan sammenlignes med det danske som er mere forudsigeligt. Vi har oplevet alt for mange der bare tager ud og hvor det så går galt på den ene eller anden måde.
Du vil nye det endnu mere når du føler at du har sikret dig så godt som muligt.

Nå så var jeg alligevel lidt mor-agtig. Håber du kommer til at nyde det rigtig meget, - god vind.

Michael sagde ...

Jeg kan ikke lade være med at lægge mærke til at den tidligere nævnte flydevest, den åbenhart ligger derhjemme....
Mine erfaringer er ret begrænsede, men jeg kan da give ét råd. Hvis du en dag gir den gas og Nivi kommer mod dig, så hold lige lidt igen når du krydser kølvandsbølgen... :O)
Og så husk altid fiskestangen.
Nå, så ved du jo godt at der også er et skær i havnen.
Jeg tror det bliver for fedt til sommer.

Thore Bjørnvig sagde ...

du er en modig mand mikkel - tænker man, når man sidder hernede i lille dk. det bliver hyggeligt at ses snart, og høre vilde historier fra det høje nord!