tirsdag den 13. oktober 2009

Helleflynder

Har længe fedtet rundt med identifikationen af nedennævnte fladfisk, som jeg har, og overværet andre, fange nogle stykker af på et bestemt sted ved Hamborgerland i sommers. Efter dagens research (min definitivt sidste for nu gider jeg ikke bruge mere tid på det) har jeg bestemt mig for at det må være en helleflynder. Jeg har desværre endnu ikke fået fingrene i en fiskevægt, men den er altså pænt stor i forhold til andre fladfisk jeg har fanget heroppe. Helleflynderen hedder hippoglossus hippoglossus på latin, nataarnaq på grønlandsk og så kan den blive kolossalt stor (jeg har en fornemmelse af at jeg har mistet et par kroge på den konto).

1 kommentar:

Dorte Vangsø Simonsen sagde ...

Hej Mikkel.
Hellefisken og helleflynderen ligner hinanden. Du kan være sikker på, at det er en helleflynder, hvis den er hvid på bugen. Det er jo en fantastisk spise. Der har været en del år hvor der ikke var mange tilbage her bla fordi de røg i datidens trawl. Nu er der heldigvis ved at komme flere.
Godt at se at du stadig er aktiv på bloggen. Jeg har stadig et halvt år at indhente, - håber jeg når det inden året løber ud.
Hvordan mon du har det med at være i Nuuk og på DIH, - forhåbentligt godt.