mandag den 5. juli 2010

Niviarsiaq II

Lysbladet (og sjælden) variant af storblomstret gederams, som i sin normale lilla udsmykning er særdeles almindelig over hele Grønland - og måske netop derfor Grønland nationalblomst (se tidligere indlæg). Som tidligere nævnt er niviarsiaq det grønlandske ord for storblomstret gederams, og betyder oversat til dansk også noget i retning af "ung ugift pige" og "sygeplejerske". Jeg indrømmer at mit grønlandske sprog endnu ikke befinder sig på højeste niveau, men jeg kan sagtens forstå når grønlandske forældre forklarer deres børn at sygeplejersken (altså den unge ugifte pige) er en mand. Disse blomster blev fundet oppe ved isfjorden et sted, og så har jeg under mine studier læst mig til at selve blomsten kan spises rå, mens bladende lige skal koges først (dette er dog ikke afprøvet i praksis).







Ingen kommentarer: