tirsdag den 24. maj 2011

Skuffelse

Efter turen i Evighedsfjorden forleden sejlede vi næste dag på udforskning i bunden af Agpamiut Kangerdluarssuat, som er Evighedsfjordens sydlige lillebror - med streg under lille, da den kun kan præstere godt 25 km i længde. Denne fjord har vi dog besøgt et utal af gange, primært fordi den skal krydses når vi sejler til Maniitsog. En fantastisk januardag for godt 4 måneder siden tog den sig således ud. I bunden deler Agpamiut Kangerdluarssuat sig i 2 mindre fjordstumper - hver omkring 5 km lange. Begge steder har elvudløb med dertil hørende søer et varierende antal km længere inde i land. På kort ligner disse områder "dale", altså landskaber lige efter min smag. Turen til Evighedsfjorden (og nærmere bestemt det snefrie område ved fyrtræet som beskrevet) havde skruet mine forventningerne helt i top til mindst én gåtur. Jeg var dog opmærksom på, at det nok kunne blive lidt ufremkommeligt, da foråret desværre ikke er slået helt igennem på vores længde/breddegrad. Slemt skuffet blev jeg dog, da jeg hurtigt kunne konstatere, at de inderste dele af begge bifjorde var fyldte med fast havis. Dette gjorde landgang umuligt på de rigtige steder... Men selvom jeg ikke kom i land i denne omgang var der nu alligevel flot og det kommer der et par billeder af her.













Ingen kommentarer: