lørdag den 29. juni 2013

Lådden stenurt

Selvom vejret temperaturmæssigt stadig ikke lever op til betegnelsen sommer vrimler det med blomster i og omkring Narsaq. Nogle er for undertegnede endnu uidentificerede, men her er i hvert fald lådden stenurt (sedum villosum), som fotograferet tæt på indlandsisen i Kangerluarsuk (en "lille" bifjord til Bredefjorden lige nord for Narsaq) i går. På denne tur overlevede mit spejlreflekskamera mirakuløst et fald på 50-60 meter, da Johanne og Aka skulle lege supermænd på en fjeldknold jeg ikke turde klatre op på. Jeg opgav, da jeg på grund af mine 2 skråtasker (inkl. kamerataske altså) sad fast på en klippeskråning. Jeg fik kastet begge tasker op til Johanne på klippeetagen længere oppe, men blev samtidig så skrækslagen for at kravle videre op, at jeg vendte om og kravlede ned i stedet (bjergbestiger bliver jeg aldrig på grund af min delvise højdeskræk). Da Johanne et par timer senere skulle ned igen fik hun samme problem på præcis samme sted. Aka, der var kommet længere ned uden tasker, fik først fat i min almindelige taske, men måtte så se mit kamera ryge videre ned af bjerget. Det tog lidt tid før vi fandt det og heldigvis var det intakt bortset fra en smadret modlysblænde og et linsedæksel. Desværre havde jeg så ikke mit kamera, da jeg via en afløbsflod kom helt op til indlandsisen. Det må så blive en anden god gang...

Ingen kommentarer: