mandag den 18. august 2008

Dødsygt vejr

Endnu en dødssyg augustdag med 18 sekundmeter og tonsvis af konstant silende regn, ikke just drømmevejr på en fridag... Og sådan synes jeg faktisk alle mine fridage i denne måned har været. August sidste år var fantastisk, i år har temperaturen ikke befundet sig på den behagelige side af 10 grader. Set fra en positiv øjenkrog, så er bestanden af psykopatfluer reduceret mærkbart. Første foto er et øjebliksbillede af dagens bølger. Efter min båderhvervelse kan jeg ikke lade være med at tænke på hvordan det vil være at ligge derude når jeg ser ud. I dag ville jeg med garanti afgå ved døden af skræk. På fotografiet, og når man står på land i almindelighed, ser det ikke ud af så meget, men har man sejlet i en lille båd, i selv relativt lille bølgegang, så ved man at det hurtigt kan blive meget lidt sjovt - og at man skal have stor respekt for havet. Ved et par lejligheder er jeg på det seneste havnet i situationer hvor benene bogstaveligt rystede under mig - og jeg vil understrege at jeg for det første er forsigtig, men nok også lidt af en bangerøv (og det er vist kun en god egenskab i denne sammenhæng). Bådmæssigt er det eneste jeg har bedrevet i dag at tømme bunden for hundredvis af liter vand - en møjsommelig og ganske kedsommelig fornøjelse.
I en lidt anden sammenhæng kan jeg afslutningsvis fortælle at Bibber nu er draget ud i den store vide verden. De første par dage efterfølgende var jeg meget bekymret og én enkelt gang troede jeg faktisk at den var vendt tilbage. En snespurvelignende unge forsøgte flere gange forgæves at flyve op til mit vindue, men det var ligesom den ikke rigtigt havde kræfterne. Jeg blev helt blød i knæene og skyndte mig ud for at hente den. Hér kunne jeg for det første se at det ikke var Bibber, for det andet fløj den hurtigt væk og rundt om et hjørne. Selve afskeden var hjerteskærende. Bibber boede vel i min lejlighed i en uges tid, og selvom jeg synes den var sød så kunne den selvfølgelig ikke blive boende (dens evindelige våde æggeprutter blev også lidt af en belastning til sidst). Jeg var meget i tvivl om den kunne klare sig selv og er det for så vidt stadig. Men efter at den havde været ude i måske fem minutter kom 4-5 snespurve flyvende og satte sig i nærheden, som for at hente den. Bibber hægtede sig ligesom på, og da jeg kikkede lidt senere var den væk.
De sidste billeder af lys i mørket er taget for et par dage siden.





2 kommentarer:

Dorte Vangsø Simonsen sagde ...

Kære Mikkel
kan kun give dig ret i at vejret har været surt, men nu ser det ud til at lysne.
Når vejret så er dårligt kan man jo altid se lidt tv, men nej parabolen virker ikke i dårligt vejr. Derfor er det kun KNR og helt ærligt f... Ni Hao. Tænk at de faktisk døgnet rundt kun sender Olympiade ja selv om natten når jeg nu alligevel er oppe. Om dagen skal man så se det samme stangspring mindst 7 gange som jeg allerede så om natten, ak og ve. Nå men måske er jeg farvet af alt det med Kina som værtsland.....? Nej det er ikke det...F... Ni Hao.
Nå men hvor er det en sød fortælling om hvordan Bibber sluttede sig til en anden flok snespurve og fløj væk. I har gjort et odt stykke arbejde så den nu er i stand til at overvintre(:

kh dyrevennen Dorte

Dorte Vangsø Simonsen sagde ...

Hej igen Mikkel
Siden sidst har der jo været rigtig godt vejr, men nu er det jo surt regn og rusk igen, så mon ikke det er tid til at skrive et lille indlæg, nu du ikke kan komme på vandet. Du plejer jo ellers at være ret aktiv på bloggen. Selv er jeg ved at brygge et lille indlæg sammen i hovedet, men her sker ikke så meget. familien i danmark vel dog gerne følge med.
Du må ha det
kh Dorte