søndag den 1. februar 2009

Andemad til havørn

På ørnefronten udviklede søndagen sig ganske enkelt fantastisk. Først var det en, pludselig var der to og så lidt senere besluttede den ene sig for at den skulle have mamarisaq (livret) lige uden for mit vindue... Superbilledet, som jeg lige var inde på i går, kom derfor hurtigere end forventet, og som det kan ses blev det ikke bare til et, men til en hel række kanonbilleder. Ved ikke om havørne normalt fanger edderfugle ved gentagne (udtrætnings-) angreb eller om denne havørn blot var en uerfaren kluddermikkel - i hvert fald skulle den bruge 5-7 angrebsdyk før anden sad sikkert i dens ørnegreb (faktisk må jeg indrømme at jeg var en anelse rystet på den stakkels ands vegne)...
PS. Glemte lige at jeg ville nævne at havørn hedder nattoralik på grønlandsk og her er lidt læsestof fra Dansk Ornitologisk Forening - teksten fortæller apropos at havørne netop benytter udmatningsteknik som beskrevet ved angreb på svømmefugle.



















































3 kommentarer:

Flemming sagde ...

Wow mand for nogle fede billeder!
Der må man sige, at du var det rigtige sted på det rigtige tidspunkt (med kameraet).
Imponerende :-)

Michael sagde ...

Wow - fantastiske billeder.

Pipsen sagde ...

Ja, jeg kan kun give de to gutter ret, det er altså nogle fantasktiske billeder! Helt vildt. Jeg elsker og beundrer også havørnene, meeen jeg kan da ikke sige mig helt fri for næsten at synes det var lidt synd for den stakkels and, der måtte lade livet...men sådan er naturens orden jo og der skal nok lidt til, for at holde liv i de store fugle!
Du må bo heldigt i forhold til at se ørne...jeg har ikke tilnærmelsesvist fået taget så gode billeder af dem..... :-(
(lidt misundelig) ;-)