lørdag den 25. juli 2009

Qârusuk

Hjemvendt til Maniitsoq efter et par dages telttur på Hamborgerland, nærmere bestemt ved stedet Qârusuk. Qârusuk skulle betyde noget i retning af "stedet med stenbunker" - en rimelig rammende beskrivelse bortset fra at jeg generelt synes der er sten over alt. Nå, men stedet bestod af en dal omgivet af fjelde samt en brusende elv med frisk drikkevand og så selvfølgelig den sædvanlige horde af myg - ja, alt i alt et ganske hyggeligt sted. På en natteekspedition op i dalen (det er stadig rimelig lyst om natten) synes jeg at jeg fandt tegn på tidligere bebyggelse, og også noget som kunne ligne gamle gravpladser - tør slet ikke tænke på hvordan det må have været, at leve under så barske vilkår hvis det skulle have været tilfældet. Vi var på familieekspedition 7-mand stærk og endte med at blive der i 2 dage. Det blev så også min første længerevarende erfaring med udhal (se forrige). Turen gik alt i alt fint, bortset fra ca. 4 skrattende og skrigende ravne som den sidste nat absolut ville holde os vågne og så det faktum at det samtidig blæste op... Det gjorde mig noget nervøs for hjemturen (7 personer i søgang skal jeg under ingen omstændigheder nyde noget af), men efter en recogniseringstur med Johanne viste det sig heldigvis at være acceptabelt (og ellers var vi bare blevet - mad i form af pæne helleflynderagtige fladfisk var der masser af, det kneb mere med brænde).























Ingen kommentarer: