fredag den 15. juli 2011

Skovsvin

Desværre er Grønland ikke kun smuk og betagende natur, men også et sandt svineri af menneskeskabte efterladenskaber i naturen. Billederne her (som jeg tog på en gåtur i fjeldet i går) er egentlig ikke noget særligt, men illustrerer kort hvad jeg har oplevet på utallige ture i både Kangaamiut-, Maniitsoq- og Nuukområdet (batterierne er dog ekstra klamme vil jeg indskyde). Slikpapir, flasker, plastikposer og andre former for plastik er hverdagskost overalt hvor man kommer frem, sjovt nok også på relativt øde steder hvor man ikke lige forventer at støde på den slags. I byer og bygder ligger det over det hele. Flodmundinger, bål- og lejrpladser ser ofte herrens ud og ved søer tæt på flodmundinger vil man sandsynligvis også støde på denne type af menneskespor. Ved flodmundinger med ørredbestand ser man oftest tydelige spor efter ulovligt garnfiskeri inden for 150 meters grænsen og gerne også efterladte garn, som bare ligger krøllet sammen. Apropos har jeg ved et par lejligheder også oplevet ulovligt rykfiskeri, men det er en anden form for griseri, som jeg i denne omgang ikke vil gå dybere ind i. Gider egentlig ikke at løfte-pegefinger på denne blog, men denne form disrespekt for naturen gør mig skide sur hver eneste gang jeg oplever det...













Ingen kommentarer: