lørdag den 28. juli 2018

Katiffik, Hundesø & Kangerlussuaq

Den kummerlige grønlandske sommer fortsætter og efter 2 dages konstant silende regn i Maniitsoq har vi nu allerede sne på fjeldene - et syn vi normalt først ser i september. Om et par dage slutter min sommerorlov (har dog fortsat ferie i august) og ud over vandreturen fra Sisimiut til Kangerlussuaq har vi nærmest intet foretaget os - og jeg kan ikke erindre at vi nogensinde har sejlet så lidt som i år. Vi har end ikke fået afprøvet mine nye kajakker. Hvis jeg nogensinde igen får fri en hel sommer skal den definitivt ikke holdes i Grønland - det er livet simpelthen for kort til. Her kommer så afslutningen på vores vandrehistorie. Fra Kanocenteret gik turen 20 km videre mod Katiffik. De første små 10 km sejlede vi i en noget nedslidt kano på en blikstille Amitsorssuaq-sø i det skønneste solskinsvejr. Hytten ved Katiffik (og hele det omliggende område) var invaderet af en gruppe tyske sommerturister (12+) og vi fortsatte derfor med det samme videre op ad en stejl opstigning og 7 km videre indtil vi ved midnatstid igen slog teltet op. Næste morgen stod vi tidligt op og gik de sidste 12 km til hytten (eller campingvognen) ved Hundesø. Håbet var at ankomme tidligt (før eventuelle andre i modsat retning) med henblik på en sidste god afslapning før den afsluttende etape til Kangerlussuaq dagen efter. Ved Hundesø var hytten igen optaget, men vi fik fortalt at der kun var godt 4 km til et taxaskilt med et telefonnummer ved den første grusveje før Kangerlussauq. Det afgjorde sagen og vi fortsatte med tanke på en seng og et bad på vandrehjemmet allerede samme dag. Da vi nåede taxaskiltet var der dog lige et lidt absurd problem; der var ingen telefonforbindelse. Efter yderligere 4½ km ad grusvejene ned til havnen var der fortsat ikke telefonforbindelse, men her var vi i stedet heldige at møde en bil som gav os et lift de sidste 13 km ind til lufthavnsterminalen i Kangerlussuaq. For mine meget ømme fødder var turen dog desværre ikke helt slut. Vores indkvartering (Old Camp - hotel/vandrehjem) lå hele 2,25 km fra selve byen. Altså en gåtur på 4½ km til nærmeste spisested og supermarked.