onsdag den 17. oktober 2007

Kangaamiut

Det blev ikke til sejlads ude på det store åbne hav, men indenskærs omkring Hamborgerland. Resultatet blev dog som forventet, idet jeg nu sidder på sygeplejestationen i Kangaamiut - bygden som vist nok Grønlands største med omkring 500 indbyggere. I de 12 timer jeg har været her har jeg endnu kun oplevet et køretøj, nemlig en gravko (og så vidt jeg har forstået eksisterer der rent faktisk yderligere en gravko såvel som en automobil) - hertil kommer et større antal barnevogne, men de er jo heldigvis endnu uden påhængsmotor. Altså er her dejligt bilfrit, men penge sparet på benzin (nu er det jo ikke just et problem jeg oplever dog) bliver der rigfold brug for i det lokale supermarked, som definitivt ikke går ind under lavpris...
Billederne er 1) korrigeret sejlrute, 2) farvel til Maniitsoq, 3) derudaf, 4) Kistefjeldet, 5) fjord, 6) passagen bag Hamborgerland, 7) noget som minder om bræer, 8) Evighedsfjorden indefra (der var lidt for meget søgang til at gå ud eller også var det fordi det var koldt om fingrene), 9) Kangaamiut i sigte med sygeplejestationen (det lange gule hus foran større røde hus), 10) udsigt til en del af Kangaamiut fra sygeplejestationen, 11) snart solnedgang, 12) skumringsudsigt til naboøer, 13) udsigt over Kangaamiut i tusmørke.

























4 kommentarer:

Flemming sagde ...

Hey Mikkel. Håber du havde en god sejltur til Kangaamiut.
Som du jo allerede har opdaget, er det ikke ligefrem verdens navle du er havnet i ;-)
Der er super flot, men også enormt kedeligt...

Jeg håber du nyder opholdet derude. Om ikke andet får du da samlet noget energi ;-)

Takuss!

Dorte Vangsø Simonsen sagde ...

Hej Mikkel, det var godt lige at høre din stemme i telefonen og høre at du var kommet godt frem til Kangaamiut. Dejligt at høre mågerne i baggrunden, - det er jo ikke alle steder man kan stå og dosere piller til lyden af hav og mågeskrig.
ja det er rigtigt at der findes 2 gummigede og en bil. Bilen tilhøre regine der har Cafe Kangaamiut. de købte den af Maniitsoq Turistkontor, til at transpotere vare og heliski turisters bagage i. det er hende der tager sig af heliski turisterne i april/maj, når de kommer til de berømte fjelde ved Kangaamiut.
Og jo, det er rigtige is-bræer du sejlede forbi. De er faktisk ret store når man kommer tæt på.
Jeg er ret imponeret over det kort med indtegnede ruter på. Hvor har du det fra og hvordan gør man? Er det google kort? det må jeg høre om når du kommer hjem.
Nyd det rigt meget og glæd dig over tanken om at Ken, den nye sygeplejerske er kommet.
Kh Dorte.

Michael sagde ...

Hej Mikkel

Det er godt at du er kommet vel derud, jeg er tilbage fra Nuuk og det var fint med en tur i til storbyen.

Håber at du synes om at være der.

Michael

Anonym sagde ...

HEJ MIKKEL DET ER FLOTTE BILLEDER FRA KANGAAMIUT!! HEJ HEJ