onsdag den 5. september 2007

Patient Michael

Så skete det (visse mennesker ville måske beskrive det som forudsigeligt)! Efter en længere periode med rovfiskeri af såvel torsk som ørred har Michaels ryg nu sagt stop. Efter et ørredorgie blev Michael mandag eftermiddag (3/9) akut bragt til Maniitsoq Sundhedscenter - og som det kan ses på røntgenbilledet er der opstået en kompressionsfraktur af T11, dvs. den næstnederste hvirvel i rygsøjlens thorakaldel. Dette er selvfølgelig en alvorlig diagnose og i den forbindelse var det mig en fornøjelse at kunne byde patienten velkommen på sengeafdelingens stue 7 - bemærk at nudlerne på patientens sengebord egentlig var tiltænkt undertegnede som aftensmad og at patienten åbenbart stadig befinder sig i en tilstand af fiskeeufori.
Efter 2 aftenvagter, hvor hospitalsmaden åbenbart faldt i patientens smag (bortset fra en enkelt skive rugbrød med kogt torskelever), blev der i dagens dagsvagt (altså min 3. vagt med Michael som patient) serveret en sammenkogt ret bestående af lever og hjerte. Dette gjorde åbenbart udslaget og Michael lod sig udskrive kort før frokost dags dato. På det tredje billede besøger en glad og uvidende patient sygeplejekontoret i aftenvagten tirsdag d. 4. På det fjerde billede overbringer jeg nyheden om at der serveres lever og hjerte til frokost d. 5. På det femte billede ses patientens fortvivlede forsøg på at kapere denne åbenbart ganske chokerende nyhed.
For dem som ikke lige ved det gik Michael og jeg i klasse sammen på sygeplejeskolen i Danmark (Michael fik bare snøvlet sig færdig lidt før mig) og nu arbejder vi altså begge som sygeplejersker på Maniitsoq Sundhedscenter - Michael i ambulatoriet, undertegnede pt. på sengeafdelingen. Som en konsekvens af ovennævnte er Michael nu sygemeldt på ubestemt tid :-(





4 kommentarer:

Dorte Vangsø Simonsen sagde ...

vel vidende, at Michael også læser denne blog, ønsker jeg ham hermed rigtig god bedring. Mange af os danskere, her i Grønland, er uden vores nærmeste familie omkring os. Derfor er det glædeligt at opleve at reservefamilien(kollegaere)slår til, når der er behov for det. Derfor kan det konstateres, at michael er i de bedste hænder og at og at hans rekovalens førløber på bedste vis.
Afd. sypl. Dorte

Flemming sagde ...

Ja..... "Bubber" er den fødte sejlsportsmand ;-)

Nå, spøg til side. Jeg håber, han kommer hurtigt på benene igen, så jeg kan pine ham lidt i fysioterapien...
Som en klog gammel vismand engang sagde: "Det skal løbes væk...."

Michael sagde ...

Ja ja ja, man må høre mange hånelige kommentarer fra sine ellers så kære kollegaer, når man kommer til skade.
Tror faktisk at det der hjerte gullash eller hvad det var, det var et bevidst forsøg på at pine mig.
Hørte endda rygter om sabotagehandlinger mod mit TV og internet for at jeg ikke skulle ligge herhjemme og fede den.

Jeg synes at der bliver fortalt alt for få historier om alle de ørreder vi fangede, i forhold til en skide knogle i min ryg som ikke kunne klare presset.

Seriøst så var det første klasses sygepleje og til dem der skulle være i tvivl, så gør det pænt nas at få et spark i røven af en motorbåd....

Mikkel Ege Hübsch sagde ...

Har netop fået fingrene i følgende plan fra hjemmeplejen (ved godt jeg har tavshedspilgt, men dette er jo et relativt lukket forum)!

Borgeren vendes hver 2. time (kl. 8.00 venstre, 10.00 ryg, 12.00 højre - og så fremdeles) - skal registreres på vendeskema.

Hjælp til personlig hygiejne kl. 10.10 på ulige datoer (minus weekend).

Hjælp til indkøb mandag og torsdag (hjemmeplejen tager ikke dankort).

Toiletbesøg højst x 3 dgl efter behov (såfremt portøren har tid).

Borger hjælpes til madindtag kl. 8, 12 og 18 - obs. piller, da der desværre har der vist sig særdeles dårlig compliance.

Kl. 21 klargøres borger til natten og lyset slukkes.

Hvis muligt skal der ved lejlighed tages konakt til fys.

Denne plan revurderes efter 14. dage - dvs. 17/9/2007.