onsdag den 24. juni 2009

Fjeld-kvan

Efter en lang og gold vinter er der endelig igen blevet grobund for plante- og blomstervækst, og jeg vil derfor genoptage min lille floraserie, som jeg startede sidste år (der er stadig masser af planter jeg ikke nåede at få præsenteret).
Fjeld-kvan er en højt yndet delikatesse hos enhver grønlænder med respekt for sig selv. Plantens stilk spises og hvis jeg skal beskrive smagen, og det har jeg altså tænkt mig, vil jeg sige at den smager noget i retning af bladselleri. Kloge hoveder fortæller mig dog at smagen ændrer sig alt efter plantens størrelse - små planter er syrlige, større planter mere søde og til sidst bliver de seje og mister helt smagen.
De tre første billeder her er helt unge planter fra i år, mens det sidste billede er et indtørret eksemplar fra sidste år som har overlevet vinteren.







Ingen kommentarer: