tirsdag den 30. juni 2009

Sløj sommer

Den grønlandske sommer har endnu ikke helt levet op til mine (måske for store?) forventninger. Grunden skal findes i min ufrivillige landkrabbetilværelse, men vejret har nu heller ikke lige været noget at prale af... DMI's solskinsprofetier slår næsten med sikkerhed fejl og temperaturen har haft noget svært ved at kravle op over de 5 grader - de sidste dage har rent ud sagt været gylle med regn og blæst. Enkelte gode dage har der dog været - bl.a. i weekenden, som jeg mest brugte med fiskestang fra kysten. Da jeg stod derude i søndags kom der pludselig en kæmpe pukkelhval op af vandet cirka 10 meter fra hvor jeg stod - jeg blev noget forskrækket, men formåede da at holde balancen på min sten (det kunne ellers være en flot oplevelse med en, om end ufrivillig, svømmetur så tæt på en pukkelhval - vandet er bare en anelse koldt skal det siges). Omkring 10 minutter senere, inden for omtrent samme radius, svømmede en sæl fordi med hovedet et godt stykke over vandoverfladen. Og lidt senere igen satte en alk sig på en meget skrå klippevæg i nærheden, og der blev den siddende en times tid som om det var den mest naturlige ting i verden (og det er det da måske også). Om det var fordi den skulle på toilettet eller blot trængte til et hvil skal jeg ikke kunne sige, men i hvert fald nåede jeg at tage et billede (gad ærlig talt ikke kravle tættere på) - hvilket jeg hverken nåede med hval eller sæl. Afslutningsvis kan jeg afsløre at myggen, på trods af den noget sløje begyndelse på sommeren, også er ankommet til Maniitsoq.

Ingen kommentarer: