onsdag den 7. november 2007

Atammik - dag 2 (langfredag)

Første arbejdsdag med konsultationstid mellem kl. 9.00 og 11.00. Er i den "heldige" situation, at min midlertidige overtagelse af sygeplejestationen er veltilrettelagt (selvom det var med halvanden dags varsel). Alt tyder derfor på at (næsten) hele bygden er varskoet om mit komme, i hvert fald blev det kun til to næstenpatienter i dag. Først dagens første, som aldrig dukkede op. Dernæst en dame, som lige før lukketid kom stampende op ad trappen og begyndte at læse den grønlandsksprogede seddel på hoveddøren (hvor eneste genkendelige ord er Mikkel). Da jeg elskværdigt stak hovedet ud for at spørge om der var noget jeg kunne hjælpe med skyndte hun sig væk. På et tidspunkt blev jeg også nervøs for om jeg havde glemt at låse døren op, men det viste sig ikke at være tilfældet.
Det er bemærkelsesværdigt hvor stor umiddelbar forskel, der er på bygderne Atammik og Kangaamiut. I Kangaamiut (hvor jeg jo var for ca. 10 dage siden) var der en strøm af mennesker på sygeplejestationen og man fornemmede udadvendthed i befolkningen. Atammik derimod er stik modsat. Dog er sammenligningen lidt uretfærdig, da der er et par mellemregnstykker som bør inkorporeres i det samlede resultat. Først og fremmest var vejret skønt i Kangaamiut, i dag er det snestorm i Atammik. Dertil havde jeg i Kangaamiut daglig tolk, samt muligheden for at komme på internet. Indbyggermæssigt er der også en forskel, idet Kangaamiut er næsten dobbelt så stor som Atammik - ca. 350 mod 215 indbyggere (ikke 500 i Kangaamiut som jeg tidligere har fået nævnt). I skrivende stund har jeg præcis 69 timer til min næste arbejdsdag på mandag. I snestorm svarer det nogenlunde til 20 DVD-film, hvis man også sover lidt ind imellem. Akutmobilen er dog tændt i min bukselomme så hvem ved, måske sker der et eller andet (håber det selvfølgelig ikke, da der jo så vil være et menneske som har det dårligt).
Billeder: 1) Morgenudsigt, 2) Kontoret, 3) Iltmaskine, 4) Manuelt sug, 5) Konsultationen fra den anden side.









Ingen kommentarer: