onsdag den 23. januar 2008

Er vejret helt hen i skoven?

Det har længe været almen viden her i Maniitsoq at DMI's vejrudsigter er helt hen i vejret. Dette er åbenbart nu også gået op for meteorologerne på DMI (sjovt nok bruger de selv udtrykket "helt hen i skoven")!? I hvert fald skriver de [her] at deres forudsigelser har haft fejlmargin på helt op til 20 grader - og dem som læser dette kan jo nok forstå at det kan være ubehageligt at gå på arbejde/fjeldet i t-shirt og finde ud af at det er snestorm og/eller omvendt. Påstanden om at DMI er mere driftssikre på nedbør og vind kan jeg dog ikke helt tilslutte mig - fx husker jeg et par orkanagtige efterårsstorme hvor DMI's vejrprognose stod på vindstille.
Herunder er DMI's prognose for i dag og de næstkommende 4 dage. I skrivende stund er klokken cirka 13, det sner let og termometeret uden for mit vindue står på minus 10 grader - altså en fejlmargin på omkring 3, hvilket da må være nogenlunde acceptabelt (jeg tager i hvert fald ikke t-shirt på i dag).
Til eventuelle amatørmeteorologer eller andre som er meget vejrinteressede lover jeg at sende en samlet evaluering af nedennævnte vejrprognose i kommentarer om omkring 5 dage!

Ingen kommentarer: