onsdag den 6. februar 2008

Enlige Ørn i dag

Endnu en fantastisk dag rent ørnemæssigt! Nogle vil måske mene at det bliver en anelse trivielt med alle disse havørnebilleder... Men i den forbindelse er jeg iskold og kan ligeså godt sige det med det samme - så længe der er havørne i farvandet og jeg har et kamera i hånden (eller inden for rækkevidde) kommer der ørnebilleder på bloggen! Apropos iskoldt så viser mit termometer i skrivende stund minus 21 grader og selv DMI's vejrforudsigelser rammer nogenlunde rigtigt!!! Men tilbage til min ven Enlige Ørn (jeg har af Dorte ladet mig inspirere til at det er en han). Han hænger altså stadig ud her i kvarteret og i dag har han faktisk været særdeles selskabelig. Først cirkulerede han rundt lidt længere ude i horisonten og satte sig så ovre på en af naboøerne som en stor mørk sten i det ellers helt hvide (tror faktisk der er en del kilometer derover, men jeg er ikke i tvivl om at det var ham - og pludselig var "stenen" da også borte (synes dog det vil være lidt for havørnenørdet at dokumentere dette med billeder)). Lidt senere satte han sig ca. 25-30 meter fra mit vindue nede på isen, men på grund af et par frække ravne opgav han dette foretagende og satte sig i stedet et par hundrede meter længere nede på hegn. Ganske fascinerende. Her blev han igen drillet af nogle ravne og fløj så, men få minutter senere kom han tilbage og sad der vel i en lille times tid (flere gange også med ravne ved sin side). Størstedelen af sidstnævnte scenarie har jeg optaget på video, men jeg skal lige have set igennem om det noget som er værd at kigge på. Da Enlige Ørn endelig forlod hegnet fløj han lige hen over hovedet på mig, men på det tidspunkt fumlede jeg med at få stoppet førnævnte videooptagelse og nåede slet ikke at reagere... Øv, det kunne have været godt - men en del gode billeder blev det da til. Det første billede er dog nogle dage gammelt og nu er der iset næsten helt til. Næste billede er en lille plimsolle som forcerede isen i sneglefart i skumringen i forgårs. Resten af billederne er af Enlige Ørn (og et par ravne) i dag.
Afslutningsvis vanskeliggør kulden pt ikke kun livet for de lokale fugle og dyr - men havisen gør faktisk også at de stakkels patienter på sygehuset får sværere og sværere ved at komme hjem til deres hjembygder. Forestil jer lige at skulle overvintre en halv vinter i en fremmed by fordi man uheldigvis lige bliver syg eller bare har en jordmoderaftale - og hvordan de forskellige supermarkeder i de forskellige bygder ser ud (Bygdebesejling indstilles nord for Kangaamiut - ja, jeg har prøvet det da der ikke var is) tør jeg slet ikke tænke på!

























1 kommentar:

Pipsen sagde ...

pDet er altså en tiltrækkende fætter, forstår godt du er ved at slide dit kamera op på at tage billeder af ham.....