mandag den 14. juli 2008

Hvalweekend

Farvandene omkring Maniitsoq har de seneste dage været spækket med hvaler - nærmere bestemt pukkelhvaler, men rygterne taler også om finhvaler. Pukkelhvalerne vender jeg tilbage til om et par linjer, finhval vil jeg runde af med det sidste billede hvor jeg har en forestilling om at hvalen længst væk kunne være en finhval (dvs. den første fra venstre). Pukkelhvalers blås er så vidt jeg ved sådan en stor rund blød sky, som går mere eller mindre direkte op i luften, mens finhvalers blås er bagudrettede og mere som en søjle op i luften, dvs. altså sige sådan lidt lige skråt bagud. Hvis man klikker på billedet (så man får en lidt større udgave) mener jeg at førnævnte hval laver noget som kunne ligne et af disse bagudrettede blås og altså kunne være en finhval - men det er vist ret teoretisk og billedet er ikke specielt godt (og faktisk var jeg i øjeblikket slet ikke klar over at den tredje hval var der).
Men som nævnt har vandene været fyldt med pukkelhvaler. Fra i hvert fald fredag eftermiddag til søndag nat kl. 1 kunne man mere eller mindre konstant se dem blot ved at skue ud over havet, som fx fra mit stuevindue. Fredag aften sejlede jeg rundt blandt mindst 3 og det samme lørdag eftermiddag - om det har været de samme hvaler skal jeg ikke kunne sige. At sejle rundt i en radius af 10-100 meter af sådan et kæmpemæssig fisk er fantastisk fascinerende og af en eller anden årsag kan man bare ikke få nok - nu må det være nok siger man og så bliver man alligevel når man hører blåset og ser den lige derovre. En del af de lokale sejler nærmest direkte hen til eller hen over hvalerne - det er mine sejladsnerver endnu ikke til (og det skal lige siges at der begge dage var lidt bølgegang og under sådanne omstændigheder bliver jeg lidt ekstra årvågen og forsigtig - men trods det var jeg ved flere lejligheder inden for en radius af ca. 10 meter).
Her følger en stribe billeder af weekendens pukkelhvaler - og havde jeg ikke været så dum og uheldig at jeg for nylig tabte min helt nye zoomlinse til mit helt nye kamera så tør jeg slet ikke tænke på hvor gode billeder jeg kunne have taget (øv)!
Mere on finhvaler her og mere om pukkelhvaler her og her.

































Ingen kommentarer: